Francesc Mestre

Galerista i publicista. Ha dirigit diverses galeries d'art com la Sala Adrià o la galeria René Metras i, desde 2001, la galeria Francesc Mestre Art. Fou marxant de Guinovart, Ràfols Casamada, Erwin Bechtold, Artigau o Serra de Rivera, entre d'altres.

ELS GRUPS (III)

ELS GRUPS (III)

“El murciélago” dibuix de Modest Urgell. Tinta, llapis i aquarel·la sobre paper. 25×32 cm.

ABANS D’ARTISTES REUNITS

A l’inici del segle XX, l’entitat que “tallava el bacallà” era l’Artística i Literària que reunia les grans personalitats del Modernisme. Havia nascut l’any 1897 i va perviure fins al 1935, el seu president era Modest Urgell qui comptava amb col·laboradors com Enric Galwey i Lluís Graner.

L’any 1910 va aparèixer Les Arts i els Artistes presidida per Iu Pascual, que promovia el Noucentisme. El seu ideari era “que un país que valora i protegeix els seus artistes acaba per disposar d’una ciutadania culta i educada, amb un sentiment d’identitat fort, amb facilitat per construir i mantenir espais de cohesió i convivència”.

Aquestes dues associacions van conviure i van marcar amb una forta personalitat el primer terç del segle passat. Agrupaven tots els àmbits de la cultura: música, literatura, arquitectura, arts aplicades, pintura, escultura…
Malgrat l’enfrontament, sovint apassionat entre modernistes i noucentistes, les dues tendències han donat personalitats universals.

L’Agrupació Courbet es va crear l’any 1918 amb la voluntat de renovar el Noucentisme. Admiraven Gustave Courbet (1819-1877) qui, per superar el romanticisme, havia propugnat el realisme. Courbet havia influenciat els corrents artístics catalans, per mitjàde MartíAlsina i Joaquim Vayreda.

La Courbet va reunir un grup d’artistes entorn del Cercle Artístic Sant Lluc. Els promotors van ser Josep Llorens i Artigas i Josep Francesc Ràfols i, el que la fa més destacable és la rellevància d’alguns dels seus membres com Rafael Benet, Francesc Domingo, Marian Espinal, Lluís Llimona, Joan Miró, Josep Obiols, Enric C. Ricart, Olga Sacharoff, Rafael Sala, Josep de Togores i Joaquim Torres-Garcia.

Molts dels artistes que formaven part d’aquests grups, pateixen avui un injust oblit i, només són coneguts popularment aquells que han tingut un reconeixement internacional.

Qualsevol fonamentalista, llegiria l’evolució d’aquests grups dient que, donat que els modernistes eren una colla de carques, van aparèixer els noucentistes que eren els “progres” i que el seu aburgesament va portar a l’aparició, durant la postguerra, de moviments renovadors com Dau al Set i El Paso, però obliden que Joan Miró, membre de l’Agrupació Courbet, tota la vida va reconèixer i admirar el mestratge de Modest Urgell, fins al punt que, poc abans de morir li estava preparant una sèrie d’”Homenatge a Modest Urgell”.

I és que l’evolució de les diferents escoles artístiques es fonamenta en un passat sempre respectable i que els renovadors sempre van conèixer i estimar, perquèsabien que cap moviment dels que avui reben la consideració general ha partit de zero.

Francesc Mestre Bas

Barcelona, desembre 2020

Contacta’ns / Contáctanos

Vols rebre els articles directament al teu correu?  Estàs interessat/da en adquirir obres? No dubtis a preguntar el que vulguis, estarem encantats d’atendre’t.

¿Quieres recibir los artículos directamente a tu correo? ¿Estás interesado/a en adquirir obras de arte? No dudes en preguntarnos lo que quieras, estaremos encantados de atenderte.